Sausio 18–25 d. – Maldos už krikščionių vienybę savaitė. Tai krikščioniškų bendruomenių bendros maldos ir kitų susitikimų laikas.

Ekumeninės savaitės tema – iš Evangelijos pagal Joną „Ar tai tiki?“ (11, 26), o visas Evangelijos pagal Joną pasakojimas 11, 17–27 yra pagrindinis savaitės biblinis tekstas. Maldas ir apmąstymus parengė ekumeninė Bose vienuolių bendruomenė šiaurės Italijoje. Bose vienuolynui būdinga praktika pamaldų pradžioje pakviesti jų dalyvius apmąstyti minėtą evangelinį pasakojimą ir provokuojantį Jėzaus klausimą Mortai: „Ar tai tiki?“

Šių metų Maldos už krikščionių vienybę savaitę švenčiame Katalikų Bažnyčios eilinio Jubiliejaus metais, taip pat šiemet minima 1700 metų jubiliejų nuo pimojo ekumeninio Nikėjos Susitinkimo, kuris vyko 325 m.

 

Nikėjos Susirinkimas

Imperatoriaus Konstantino sušauktame Nikėjos Susirinkime, pasak tradicijos, dalyvavo 318 tėvų, daugiausia iš Rytų. Bažnyčia, ką tik išsivadavusi iš slapstymosi ir persekiojimų, pradėjo patirti, kaip sunku išlaikyti to paties tikėjimo bendrystę skirtinguose to meto kultūros ir politikos kontekstuose. Pasiekti susitarimą dėl Tikėjimo išpažinimo teksto reiškė apibrėžti esminius bendrus pagrindus, kuriais remiantis būtų galima ugdyti vietines bendruomenes, pripažįstančias viena kitą kaip seseriškas Bažnyčias ir gerbiančias viena kitos įvairovę.

Ankstesniais dešimtmečiais tarp krikščionių kildavo nesutarimų, kurie kartais peraugdavo į rimtus konfliktus. Ginčai kildavo dėl įvairių dalykų, pavyzdžiui, dėl Kristaus prigimties Tėvo atžvilgiu; dėl vienos Velykų šventimo datos ir jos ryšio su žydų Pascha; dėl prieštaravimo teologinėms nuomonėms, kurios buvo laikomos eretiškomis; ir dėl to, kaip iš naujo integruoti tikinčiuosius, kurie ankstesniais metais dėl persekiojimų buvo palikę tikėjimą.

Patvirtintame Tikėjimo išpažinimo tekste pavartota pirmojo asmens daugiskaita: „Mes tikime…“. Ši forma pabrėžė bendros priklausomybės išraišką. Tikėjimo išpažinimas buvo padalytas į tris dalis, skirtas trims Trejybės asmenims, po kurių sekė užbaiga, smerkianti eretiškais laikomus teiginius. Šio Tikėjimo išpažinimo tekstas peržiūrėtas ir papildytas 381 m. Konstantinopolio Susirinkime, kur pasmerkimai buvo pašalinti. Tai tikėjimo išpažinimo forma, kurią šiandien krikščionių Bažnyčios pripažįsta kaip Nikėjos-Konstantinopolio Tikėjimo išpažinimą (Credo), dažnai vadinamą tiesiog Nikėjos Tikėjimo išpažinimu.

 

Nuo 325 m. iki 2025 m.

Nors Nikėjos Susirinkimas nurodė, kaip turėtų būti apskaičiuojama Velykų data, vėlesni skirtingi aiškinimai lėmė, kad Rytuose ir Vakaruose ši šventė dažnai švęsta skirtingomis datomis. Nors vis dar laukiame dienos, kai vėl kasmet bendrai švęsime Velykas, laimingo sutapimo dėka šiais jubiliejiniais 2025 m. Rytų ir Vakarų Bažnyčios šią didžiąją šventę švęs tą pačią dieną.

2025 m. balandžio 20 d., Velykų sekmadienį, visų krikščionių švęsimų išganymo įvykių prasmė, prabėgus septyniolikai šimtmečių, nepasikeitė. Maldos už krikščionių vienybę savaitė yra proga krikščionims iš naujo patyrinėti šį gyvą paveldą ir jį įsisavinti atsižvelgiant į šiuolaikines kultūras, kurių įvairovė šiandien yra dar didesnė nei Nikėjos Susirinkimo laikų krikščioniškajame pasaulyje. Šiandien drauge gyventi apaštališkuoju tikėjimu nereiškia vėl atverti to meto teologinius ginčus, kurie tęsėsi šimtmečiais; veikiau tai reiškia maldoje iš naujo išsiaiškinti tuos biblinius pagrindus ir bažnytines patirtis, kurie nulėmė Susirinkimo sušaukimą ir jo sprendimus.

 

Biblinis tekstas 2025 metams

Jn 11, 17–27

Atėjęs Jėzus rado Lozorių jau keturias dienas išgulėjusį kapo rūsyje. O Betanija buvo arti Jeruzalės – maždaug penkiolikos stadijų atstu. Daug žydų buvo atėję pas Mariją ir Mortą paguosti jų dėl brolio mirties. Morta, išgirdusi, kad ateinąs Jėzus, išėjo jo pasitikti. Marija liko namie. Morta tarė Jėzui: „Viešpatie, jei būtum čia buvęs, mano brolis nebūtų miręs. Bet ir dabar žinau: ko tik paprašysi Dievą, Dievas tau duos.“ Jėzus jai pasakė: „Tavo brolis prisikels!“ Morta atsiliepė: „Aš žinau, jog jis prisikels paskutinę dieną, mirusiems keliantis.“ Jėzus jai tarė: „Aš esu prisikėlimas ir gyvenimas. Kas tiki mane, – nors ir numirtų, bus gyvas. Ir kiekvienas, kuris gyvena ir tiki mane, neragaus mirties per amžius. Ar tai tiki?“ Ji atsakė: „Taip, Viešpatie! Aš tikiu, jog tu Mesijas, Dievo Sūnus, kuris turi ateiti į šį pasaulį.“